SEO in 2024

Ben je benieuwd naar de staat van SEO in 2024? Zoek dan niet verder.

We hebben hieronder een lijst met actuele statistieken samengesteld, doorgelicht en gecategoriseerd.

Inhoud

Top SEO-statistieken

Dit zijn de meest interessante SEO-statistieken die u volgens ons moet kennen:

  • 68% van de online ervaringen begint met een zoekmachine. (BrightEdge)
  • 0,63% van de Google-zoekers klikt op de resultaten van de tweede pagina. (Backlinko)
  • 53,3% van al het websiteverkeer is afkomstig van organisch zoeken. (BrightEdge)
  • 92,96% van het wereldwijde verkeer is afkomstig van Google Zoeken, Google Afbeeldingen en Google Maps. (SparkToro)
  • SEO genereert 1.000%+ meer verkeer dan organische sociale media. (BrightEdge)
  • 60% van de marketeers zegt dat inkomend (SEO, bloginhoud, enz.) hun beste bron van leads is. (HubSpot)
  • SEO-leads hebben een sluitingspercentage van 14,6%. (HubSpot)

Statistieken rangschikken

Deze statistieken over ranking op Google zullen je misschien verbazen.

  • 90,63% van de pagina’s krijgt geen organisch zoekverkeer van Google. (Ahrefs)
  • 90,63% van de pagina’s krijgt geen organisch zoekverkeer van Google. De pagina met de hoogste positie krijgt slechts 49% van de tijd het meeste zoekverkeer. (Ahrefs)
  • Slechts 5,7% van de pagina’s zal binnen een jaar na publicatie in de top 10 van zoekresultaten staan. (Ahrefs)
  • 7,4% van de pagina’s met de hoogste rangorde heeft geen title-tag. (Ahrefs)
  • 7,4% van de pagina’s met de hoogste rangorde heeft geen title-tag
    Google herschrijft titeltags 33,4% van de tijd. (Ahrefs)
  • Google heeft nu 33% meer kans om title-tags te herschrijven. (Ahrefs)
  • Wanneer Google de title-tag negeert, gebruikt het in plaats daarvan de H1-tag 50,76% van de tijd. (Ahrefs)
    De kans dat Google te lange title-tags herschrijft, is 57% groter. (Ahrefs)
  • 25,02% van de pagina’s met de hoogste rangorde heeft geen metabeschrijvingen. (Ahrefs)
  • 40,61% van de pagina’s heeft metabeschrijvingen die worden afgekapt. (Ahrefs)
  • Google toont slechts 37,22% van de tijd metabeschrijvingen in zoekresultaten. Dat stijgt tot 40,35% voor fat-head zoekwoorden en daalt tot 34,38% voor long-tails. (Ahrefs)
  • Google herschrijft eerder metabeschrijvingen voor long-tail zoekwoorden dan voor fat-head zoekwoorden
    De gemiddelde toppagina staat ook in de top 10 van zoekresultaten voor bijna 1.000 andere relevante zoekwoorden. (Ahrefs)
  • De gemiddelde pagina in de top 10 is 2+ jaar oud. (Ahrefs)
  • 33% van de websites overschrijdt de Core Web Vitals-drempel. (Ahrefs)

Backlink-statistieken

Google zegt dat backlinks een van de drie belangrijkste rankingfactoren zijn. Bekijk deze linkgerelateerde statistieken.

  • 6,31% van de pagina’s heeft geen backlinks. (Ahrefs)
    De meeste toppagina’s krijgen “gevolgde” backlinks van nieuwe websites met een snelheid van +5%-14,5% per maand. (Ahrefs)
  • Over het algemeen geldt dat hoe meer backlinks een pagina heeft, hoe meer organisch verkeer deze van Google ontvangt. (Ahrefs)
  • De gemiddelde kosten voor het kopen van een link zijn $ 361,44. (Ahrefs)
  • De gemiddelde kosten voor het publiceren van een betaalde gastpost zijn $ 77,80. (Ahrefs)
  • 73,6% van de domeinen hebben wederzijdse links, wat betekent dat sommige van de sites waarnaar ze linken ook naar hen linken. (Ahrefs)
  • 43,7% van de best gerangschikte pagina’s heeft een aantal wederzijdse links. (Ahrefs)
  • 66,5% van de links naar sites in de afgelopen negen jaar zijn dood. (Ahrefs)
  • 10,6% van alle backlinks naar de top 110.000 sites zijn nofollow. (Ahrefs)
  • 0,44% van de links gebruikt “rel=ugc” en 0,01% gebruikt rel=“sponsored”. (Ahrefs)

Trefwoord statistieken

De meeste SEO-campagnes beginnen met zoekwoordonderzoek. Hier zijn enkele statistieken over hoe mensen zoeken op Google. 

  • 94,74% van de zoekwoorden krijgt 10 maandelijkse zoekopdrachten of minder. (Ahrefs)
  • 0,0008% van de zoekwoorden krijgt meer dan 100.000 maandelijkse zoekopdrachten. (Ahrefs)
  • Zoekvolumeverdeling van 4 miljard zoekwoorden
    Ongeveer 8% van de zoekopdrachten zijn geformuleerd als vragen. (Moz)
  • 15% van alle Google-zoekopdrachten is nog nooit eerder doorzocht. (Google)
  • 91,45% van de zoekvolumes in Google Ads Keyword Planner zijn overschattingen. (Ahrefs)
  • Google Ads Keyword Planner overschat zoekvolumes 54,28% van de tijd en is ongeveer 45,22% van de tijd nauwkeurig. (Ahrefs)
  • 46,08% van de klikken in Google Search Console gaat naar verborgen termen. (Ahrefs)

SEO-industriestatistieken

Hoeveel vragen SEO-professionals voor hun diensten? Rekent u hoger of lager dan gemiddeld? Laten we naar de statistieken kijken.

  • 4,71% van de SEO’s rekent een maandelijks voorschot aan voor hun klanten. (Ahrefs)
  • Voor maandelijkse provisies is $ 501 – $ 1.000 per maand het meest populaire prijsniveau. (Ahrefs)
  • Voor uurprijzen is $ 100 – $ 150 per uur het meest populaire prijsniveau. (Ahrefs)
  • Voor prijzen per project is $ 501 – $ 1.000 het meest populaire prijsniveau. (Ahrefs)
  • 88,28% van de SEO’s rekenen $150/uur of minder voor hun diensten. (Ahrefs)
  • SEO’s die al meer dan twee jaar actief zijn, rekenen gemiddeld 39,4% meer per uur, 102,41% meer voor maandelijkse voorschotten en 275% meer voor eenmalige projecten dan degenen die minder dan twee jaar actief zijn . (Ahrefs)
  • Gemiddeld brengen SEO’s die de wereldwijde markt bedienen 130,74% meer in rekening dan degenen die de lokale markt bedienen voor maandelijkse voorschotten. (Ahrefs)
  • Het gemiddelde salaris voor een in de VS gevestigde SEO-professional is $ 60.548 per jaar. (Backlinko)

Zoekmachine statistieken

Als SEO’s is het belangrijk om te begrijpen waar zoekmachines op dit moment zijn en waar ze naartoe gaan.

  • 12,29% van de zoekopdrachten bevatten fragmenten in hun zoekresultaten. (Ahrefs)
  • Het nummer 1 resultaat in de organische zoekresultaten van Google heeft een gemiddelde CTR van 27,6%. (Backlinko)
  • De top drie Google-zoekresultaten krijgen 54,4% van alle klikken. (Backlinko)
  • Dagelijks worden er naar schatting 3,5 miljard zoekopdrachten op Google uitgevoerd. (Live internetstatistieken)
  • 39% van de kopers wordt beïnvloed door een relevante zoekopdracht. (Denk met Google)
  • 61,5% van de desktop-zoekopdrachten en 34,4% van de mobiele zoekopdrachten resulteren in geen klikken. (SparkToro)
  • Google is goed voor ongeveer 83% van de wereldwijde zoekmarkt. (Statistisch)

Lokale SEO-statistieken

Als u klanten lokaal bedient, moet u zich richten op het verbeteren van uw lokale zoekaanwezigheid, zodat meer mensen u kunnen vinden. Deze statistieken tonen het belang van goede lokale SEO.

  • 30% van alle mobiele zoekopdrachten zijn gerelateerd aan locatie. (Denk met Google)
  • 76% van de mensen die op hun smartphone zoeken naar iets in de buurt, bezoekt binnen een dag een bedrijf. (Denk met Google)
  • 28% van de zoekopdrachten naar iets in de buurt resulteert in een aankoop. (Denk met Google)
  • Yelp verschijnt in de top vijf van zoekresultaten voor 92% van de Google-webzoekopdrachten die een stad en bedrijfscategorie bevatten. (Vers Krijt)
  • 54% van de smartphonegebruikers zoekt naar openingstijden en 53% zoekt naar een routebeschrijving naar lokale winkels. (Denk met Google)
  • Ongeveer 45% van de wereldwijde shoppers koopt online en haalt het vervolgens op in de winkel. (Denk met Google)
  • ‘Waar te koop’ + ‘bij mij in de buurt’ mobiele zoekopdrachten zijn tussen 2017 en 2019 met meer dan 200% toegenomen. (Think With Google)
  • Mobiele zoekopdrachten naar ‘winkel bij mij in de buurt geopend’ (bijvoorbeeld ‘supermarkt bij mij in de buurt’) zijn tussen 2017 en 2019 met meer dan 250% gegroeid. (Think With Google)
  • Mobiele zoekopdrachten naar “te koop” + “bij mij in de buurt” (bijv. “banden in de aanbieding bij mij in de buurt”) zijn tussen 2017 en 2019 met meer dan 250% YOY gegroeid. (Think With Google)

Video SEO-statistieken

We hebben veel succes gehad door klanten aan te trekken met behulp van videomarketing. Doe jij het ook? Zo niet, dan kunnen deze statistieken u misschien verrassen.

  • Het aantal reacties, views, shares en “vind-ik-leuks” hebben een sterke correlatie met hogere YouTube-ranglijsten. (Backlinko)
  • 68,2% van de YouTube-resultaten op de eerste pagina zijn HD-video’s. (Backlinko)
  • De gemiddelde lengte van een YouTube-video op de eerste pagina is 14 minuten en 50 seconden. (Backlinko)

Mobiele SEO-statistieken

Google is overgestapt op indexering op mobiele apparaten en steeds meer mensen gebruiken mobiel zoeken. Mobiele SEO is ongetwijfeld ongelooflijk belangrijk.

  • 58,99% van al het websiteverkeer wereldwijd is afkomstig van mobiele telefoons. (Statistisch)
    72,6% van de internetgebruikers zal tegen 2025 uitsluitend via hun smartphone toegang hebben tot internet. (CNBC)
  • Er zijn meer zoekopdrachten op mobiel dan op desktop. (Denk met Google)
  • 51% van de smartphonegebruikers heeft een nieuw bedrijf of product ontdekt tijdens een zoekopdracht op hun smartphone. (Denk met Google)
  • 18% van de lokale zoekopdrachten op smartphones leidt tot een aankoop binnen een dag versus 7% van de niet-lokale zoekopdrachten. (Denk met Google)
  • Gemiddeld levert een positie op nummer 1 op mobiel 6,74% van de klikken op, terwijl een positie op nummer 1 op desktop 8,17% van de klikken oplevert. (SEOduidelijkheid)
  • 56% van de shoppers in de winkel gebruikte hun smartphone om te winkelen of artikelen te onderzoeken terwijl ze in de winkel waren. (Denk met Google)

Zoekopdrachten in Google Voice

‘Hé Google. Wat is de huidige status van gesproken zoekopdrachten?”

  • 40,7% van alle gesproken zoekopdrachten komt uit een featured snippet. (Backlinko)
  • Het typische resultaat van gesproken zoekopdrachten is slechts 29 woorden lang. (Backlinko)
  • Ongeveer 75% van de resultaten van gesproken zoekopdrachten staat in de top drie voor hun overeenkomstige zoekopdrachten. (Backlinko)
  • Het gemiddelde resultaat van gesproken zoekopdrachten heeft een leesniveau van de negende klas. (Backlinko)
  • Websites met een sterke “linkautoriteit” scoren meestal goed bij gesproken zoekopdrachten. In feite is de gemiddelde domeinbeoordeling van een Google Home-resultaat 76,8. (Backlinko)
  • 48% van de consumenten gebruikt spraak voor ‘algemene zoekopdrachten op internet’. (Zoekmachineland)