Skills

Welke skills heb je nodig als SEO Specialist? 

SEO fundamentele kennis

Je moet beheersen:

  • Crawlers, algoritmen en richtlijnen
  • Data-analyse en SEO-tools
  • De belangrijkste tools die de SEO Specialist moet beheersen zijn:
    • SERP’s
    • Hulpmiddelen voor zoekmachines
    • Externe hulpmiddelen

Search Console

In Google Search Console kun je veel informatie vinden over:

  • Hoeveel pagina’s zijn geïndexeerd;
  • Hoeveel pagina’s zijn uitgesloten (en waarom);
  • Test pagina’s op crawlbaarheid en indexeerbaarheid.

Je kunt ook zien: 

  • Prestatiestatistieken over Core Web Vitals, mobiele compatibiliteit en responstijd;
  • Kruipende statistieken
    Resultaten rangschikken

We verbeteren:

  • Trefwoordanalyse/zoekintentieanalyse/clustering
  • Morfologische analyse van SERP’s en hun wijzigingen
  • Inhouds- en meta-inhoudsanalyse (maar het schrijven van de teksten wordt verzorgd door het inhoudsteam)
  • Identificatie en oplossing van SEO-conflicten/kannibalisatie

Ook kennis hebben van:

  • Strategische capaciteiten
  • Concurrentie analyse
  • Ranking (je moet nog steeds een zoekwoordanalyse hebben!
  • Backlink profielvergelijking (kwantiteit en kwaliteit)
  • Inhoud vergelijking
  • Log-analyse

Snelheidsanalyse

CWV is een groep indexen die proberen de kwaliteit van de gebruikerservaring te berekenen. Google verzamelt deze statistieken anoniem uit de Chrome-browsers van de echte gebruikers (als ze dit niet blokkeren). De belangrijkste maatstaven zijn:

  • LCP (Largest Contentful Paint): De hoeveelheid tijd die nodig is om het grootste inhoudselement zichtbaar te maken in de viewport, vanaf het moment dat de gebruiker de URL opvraagt.
  • FID (First Input Delay): De tijd vanaf het moment waarop een gebruiker voor het eerst interactie heeft met uw pagina (wanneer ze op een link hebben geklikt, op een knop hebben getikt, enzovoort) tot het moment waarop de browser op die interactie reageert.
  • INP (Interaction to Next Paint ): Observeert de latentie van alle interacties die een gebruiker met de pagina heeft gemaakt en rapporteert een enkele waarde die alle (of bijna alle) interacties lager waren.

Hoe word je een SEO-specialist en wat wordt de toekomst van SEO?

Omdat – uiteindelijk – de “triviale” taak van SEO-experts altijd deze enige is: ‘het verbeteren van de kwaliteit van het verkeer naar een website in de loop van de tijd. Met kwaliteit bedoel ik dat het op korte, middellange en lange termijn economische marginaliteit toevoegt aan het bedrijf.’

De rest is een goede mix van metrische aspiraties en pluisjes 🙂.